הכינו את שיעורי הבית שלכם

לפני רכישה גדולה, בצעו את מה שאתם צריכים לעשות: חקר מוצרים, מחירים וספקים כדי להפחית את הסיכוי שלכם להיפגע

 

לפני שאתם קונים משהו, ובמיוחד כל דבר ששווה כסף רב, השקיעו זמן כדי להבין בדיוק מה אתם צריכים, ואיזה מוצר או שירות יענו על אותם צרכים. עשו כמה שיותר מחקר, ונסו להקדיש את זמנכם לפני שתקבלו החלטה.

 

כדי לבצע את הבחירה הטובה ביותר ולהבטיח שאתם מכוסים בחוקי הצרכנים, בצעו את הצעדים הבאים:

 

  1. הגדירו את הצרכים שלכם

היו ברורים מבחינת מה שאתם צריכים לקנות ולמה אתם צריכים את זה. אתם אמורים:

 

– לדעת מה הדבר העיקרי שאתם צריכים שהמוצר או השירות יעשה עבורכם.

– לרשום את הצרכים והצרכים שלכם והחליטו אילו מהם חיוניים ואילו סתם נחמדים.

– שיהיה לכם מושג כמה אתם מוכנים להוציא.

– לברר אילו שאלות אתם צריכים לשאול את איש המכירות לפני שאתם מבצעים את הרכישה.

 

  1. מצאו את המוצר או השירות הנכון

ברגע שאתם יודעים בדיוק מהם הצרכים שלכם, הקדישו זמן כדי לבחון איזה מוצר או שירות יענו על צרכים אלה. בחירת מוצר או שירות שאינם ממש נכונים יכולה לעלות לכם הרבה כסף, מכיוון שלרוב אינכם יכולים פשוט להחזיר אותו אם תשנו את דעתכם. ודאו כי המוצר או השירות שאתם בוחרים:

 

– עושה את מה שאתם צריכים שהוא יעשה.

– נועד לשמש אתכם באופן שאתם מתכוונים להשתמש בו.

 

  1. בדקו ביקורות

זהו מוצרים או ספקים פוטנציאליים שיכולים לענות על הצרכים שלכם, ואז בדקו מה נאמר עליהם על ידי אחרים. אתם יכולים:

 

– לחפש ביקורות באינטרנט – אך זכרו שלא כל הביקורות המקוונות הן מקוריות.

– לבקש המלצות מאנשים שאתם מכירים.

– לקרוא ביקורות באתרי אינטרנט או בפרסומים מיוחדים.

– לוודא שתמצאו גם קמעונאי או ספק שירות מכובד. פירוש הדבר הוא:

 

– שתצטרכו לחפש סימנים למוניטין הטוב של המוכר, למשל אנשי סחר מורשים, מוכרים מאומתים עם הרבה פידבקים חיוביים על Trade Me.

– שכדאי לקנות מעסקים רשומים שממוקמים בסביבתכם – קשה יותר לתבוע את זכויות הצרכן שלכם כשהעסקים נעשים מעבר לים.

– שמומלץ לשקול את הסיכונים בקנייה ממוכר פרטי – תהיה לכם פחות הגנה על פי חוק הצרכן אם יש תקלה או בעיה בהמשך.

 

  1. השוו מחירים

אם אתם רוכשים שירות, בקשו הצעת מחיר או הערכה משלושה ספקים שונים לפחות. אם אתם קונים מוצר, התחילו בחיפוש מקוון. אתרי ההשוואה השונים יכולים לעזור לכם בכך.

 

לפני שאתם מבצעים רכישה, עליכם גם:

 

– לשוחח עם העסק על מה שאתם צריכים, אם זה המוצר או השירות. היו ספציפיים ככל האפשר. זה יעזור להם לייעץ לכם אם המוצר או השירות יתאימו לצרכים שלכם.

– לבדוק את המוצר בצורה יסודית ככל האפשר. זה אמור להיות באיכות מקובלת, לכן בדקו אם יש סימנים לנזק.

– לשאול את המוכר אם יש משהו שעליכם להיות מודעים אליו לגבי מצב המוצר או האופן שבו ניתן שירות.

– לשאול שאלות. וודאו שהמוכר מטפל בכל השאלות או החששות שלכם. אם יש לכם ספקות, יש לכם זכות להתרחק. אף אחד לא יכול להכריח אתכם לקנות משהו.

– לקרוא את חוזה המכירה שבו מופיעים התנאים וההגבלות. אם אתם קונים ברשת, שימו לב במיוחד למדיניות הפרטיות. אם יש משהו שאתם לא מבינים, בקשו מבית העסק להסביר לכם – או קבלו ייעוץ חינם ממשרד הייעוץ לאזרחים.

– לוודא שתג המחיר תואם למחיר או שהמחיר המוסכם ייכתב. אם אתם קונים באופן מקוון, וודאו ששיטת התשלום מאובטחת.

– לגבי שירותים, שימו לב כמה זמן צריך לקחת שירות ועד מתי יש לסיים אותו.

– לשאול על כל מדיניות החזרה או ביטול – או מה יקרה אם משהו ישתבש וזה לא אשמתכם. לחלק מהקמעונאים וספקי השירות יש מדיניות משלהם המציעה אפשרויות מעבר לחוק.

– לוודא שאתם מקבלים עותקים של מסמכים חשובים, למשל: קבלות, חוזים, מידע בנושא אחריות ומדריכי הוראות.

– אם אתם קונים ממוכר פרטי, שקלו לערוך הסכם מכר משלכם.

 

  1. דעו את הזכויות שלכם

אם אתם קונים מסוחר מקומי, אתם מכוסים על פי חוקי הצריכה של מדינתכם, שלרוב כוללים:

 

– מכירת מוצרים ושירותים באיכות המקובלת.

– אמת בפרסום ותיאורים אחרים.

– עמידה בכללי הבטיחות במוצרים.

– אם משהו משתבש, זכותכם לבקש תיקון, החלפה או החזר כספי.

לתגובה